Skip to main content
Logo
  • Tárgymutató
  • Térkép
  • E-learning
  • Erasmus
  • Kollégium
  • Könyvtár
  • Jegyzetbolt
  • Neptun
  • Intranet
  • Közbeszerzés
  • Egyetem
  • Karok, központok
  • Oktatás
  • Tudomány és Innováció
  • Hallgatói élet

GINOP-2.2.1-18-2018-00015

 

akadálymentesített oldal

Széchenyi logo

 

 

Projekt adatai

Konzorciumvezető: Balaton Ré-Busz 98 Kft.

Konzorciumi partnerek: Óbudai Egyetem, Hdh-Mérnök Kft.

Projekt azonosítószáma: GINOP-2.2.1-18-2018-00015

Projekt címe: Egyedi, 3D nyomtatott, tűzgátló adalékokkal továbbfejlesztett műanyag autóipari alkatrészek anyagrendszerének és gyártástechnológiájának  kidolgozása

Megítélt támogatás: 1.122.458.810 Ft

A konzorciumvezető támogatási összege: 401.581.897 Ft

Óbudai Egyetem támogatási összege: 294.259.360 Ft

Hdh-Mérnök Kft. támogatási összege: 158.381.050 Ft

Támogatás mértéke: 76%

Megvalósítás időtartama: 2019.03.01 - 2022.02.28

Projekt rövid összefoglalója

Az autóiparba épp betörőben levő, 3D nyomtatott, azaz additív gyártástechnológiával előállított alkatrészek a technológia jelen állása szerint még nem felelnek meg teljes mértékben a folyamatosan növekvő igények mindegyikének. A kiemelkedően nagy szilárdság csak különleges, meglehetősen drága alapanyagok alkalmazásával érhető el. Fejlesztésünk ezt hivatott javítani azzal, hogy speciális hőkezelések kombinációjával fokozzuk a kész, 3D nyomtatott alkatrészünk tulajdonságait. Ezt az eljárást elsősorban fém alkatrészek kivitelezésekor tudjuk használni. Fejlesztésünk lényege, hogy több, viszonylag nagy energiabefektetést igénylő eljárást vonunk össze, ezzel megtakarítva a befektetett energiát és időt. Elképzeléseink szerint a primér eljárás a HIP (Hot Isostatic Pressing) lesz, amelyhez több, eltérő hőkezelést társítunk. A HIP magyarul meleg izosztatikus sajtolást jelent, amely nemcsak AM (Addittive Manufacturing) megoldásokkal készült alkatrészek esetében alkalmazható, hanem öntvények esetében is (elsősorban titániumnál használják). A technológia lényege, hogy egy magas hőmérsékletű térben, nagy nyomás alá helyezve az alkatrészt, szüntetik meg (csökkentik a minimális mértékűre) annak porozitását. A porozitás mértéke egyenest a 3D nyomtatóból kiérkezve akár 1-2% értékű is lehet a nyomtatási beállításoktól függően. Az SLS technológiánál az alkatrész szilárdsága jóval alacsonyabb a kívánt értéknél, így a fent említett izosztatikus sajtolás elkerülhetetlen, így célszerű összevonni más kezelésekkel. A megoldásunk révén több, költséges (hő)kezelést kívánunk összevonni, ami javítja a termelés energiahatékonyságát, illetve az egy munkadarabra eső járulékos költségeket is. Az eljárással hatékonyan lehet gyártani kisszériás pótló alkatrészeket, amelyekre elsősorban szüksége van cégünknek, illetve olyan, nagy szilárdságú új alkatrészeket, amelyek kísérleti, motorsportban, vagy egyedi építésű gépjárművekben kerülnek felhasználásra.

 

 

Frissítve

2021.06.16.
Felsőoktatási modellváltás
UtasításokProgram
Koronavírus tájékoztató
Széchenyi 2020

Zöld Egyetem

Minőségirányítás
K-MOOC
Duális és kooperatív képzés
Tudományos Diákkör
Egyetemi Kutató és Innovációs Központ
Acta Polytechnica Hungarica
Pályázatok
Hallgatói szolgáltatások
 Közösségi Szolgálat
OneJob
Foglalkoztatás-egésszégügy az egyetemen
Családbarát munkahely
NatRisk
Trafsaf
  • English English
  • Magyar Magyar

Gyorslinkek

  • Karok, központok
    • Alba Regia
    • Bánki Donát
    • Kandó Kálmán
    • Keleti Károly
    • Neumann János
    • Rejtő Sándor
    • Ybl Miklós
    • EKIK
    • Trefort Ágoston
    • Salgótarjáni Képzési Központ és Kutatóhely
    • Alkalmazott Informatikai és Alkalmazott Matematikai Doktori Iskola
    • Anyagtudományok és Technológiák Doktori Iskola
    • Biztonságtudományi Doktori Iskola
  • Vagyongazdálkodás, bérbeadás
    • Pályázati felhívás
  • Tárgymutató
    • Intézetek A-Z
  • Média
    • Galéria
    • Videótár
Nemzeti Kiválóság Program
  • Impresszum
  • Kapcsolat
  • Állásajánlatok
  • Álláspályázatok
  • Közérdekű adatok
  • Bejelentés
  • Adatvédelem